Ve školním roce 2022/2023 nerealizujeme výukové programy pro mateřské ani základní školy.
Výukové programy pro ZŠ
- obsahovou ucelenost programů na témata z oblasti přírodovědy, ochrany přírody, ekologie a dalších
- pestrost dosaženou střídáním aktivity přemýšlivých, soutěžních, tvořivých či pohybových
- opakování a prohlubování školního učiva a jeho rozšíření o nové aspekty
-
délka programu: 120 minut
-
cena: 25 Kč za žáka
-
s sebou: sportovní oblečení (některé programy probíhají při pěkném počasí v terénu)
-
místo konání: Centrum ekologické výchovy Podskalí
- POJĎTE S NÁMI DO LESA
Ukážeme si, co všechno může být les a jak vypadají jednotlivé druhy lesů. Navštívíme některé lesní rostliny a živočichy, naučíme se poznávat stromy nejen podle listů. Řekneme si, proč a jak je pro nás i pro přírodu les užitečný a jak jej chránit.
Hlavní témata: druhy lesů, lesní rostliny a živočichové
- TEČE, TEČE VODIČKA
Dozvíme se, jak koluje voda na naší planetě. Pod vodou i nad vodou poznáme některé živočichy a rostliny. Řekneme si, proč je voda v přírodě důležitá a jak ji udržet čistou a zdravou.
Hlavní témata: koloběh vody, význam vody v přírodě, vodní rostliny a živočichové
- U NÁS ZA HUMNY
Seznámíme se s živočichy, kteří žijí nedaleko našich domovů. Podíváme se na důvody, proč jim ubývá přirozené životní prostředí, a na způsoby, jak tomu zabránit. Ukážeme si některé ohrožené živočichy naší republiky. Povíme si o schopnosti adaptace některých živočichů a o jejich přizpůsobení životu ve městě.
Hlavní témata: synantropní živočichové, ohrožení živočichové ČR, adaptace
- NA STATKU
Uděláme si výlet do minulosti na staročeský statek, na kterém se seznámíme se způsobem hospodaření našich předků. Podíváme se, která hospodářská zvířata chováme dnes, jak a pro jaký užitek. Zkusíme poznat některé polní plodiny.
Hlavní témata: život rolníka v minulosti, hospodářská zvířata, polní plodiny
- SEDM BAREV DUHY
Povíme si, co to je vzduch a atmosféra. Ukážeme si, jak vzniká déšť, sníh, vítr a zvláštní atmosférické jevy jako je duha nebo fata morgana. Řekneme si, proč je vzduch důležitý pro život kolem nás, a jak ovzduší chránit před znečištěním.
Hlavní témata: atmosféra, atmosférické jevy
- BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ
Podíváme se na to, co dělají rostliny a živočichové v zimě. Povíme si o zimních spáčích a nespáčích. Ukážeme si, jak jsou zvířata přizpůsobena na zimní počasí, co jedí a podle čeho je můžeme v zimě poznat. Vyrobíme si krmítko pro ptáky.
Hlavní témata: zimní spánek, stopy, pobytová znamení, ptáci na krmítku
- VODA, VODĚNKA
Podíváme se na vodu ve všech jejích třech skupenstvích. Vyzkoušíme si, co všechno udrží hladina, vyrobíme si vodní kompas, poměříme hustotu vody s jinými kapalinami, prozkoumáme vlastnosti ledu.
Hlavní témata: fyzikální vlastnosti vody
- VZDUCH
Ukážeme si, co zajímavého se dá dělat se vzduchem okolo nás. Nafoukneme balónek bez použití úst, demonstrujeme si tlak vzduchu, ve sklenici stvoříme mrak. Vyrobíme si kouzelnou spirálku a létající vrtulníček.
Hlavní témata: fyzikální vlastnosti vzduchu
- VĚDA KOLEM NÁS
Vyzkoušíme si jednoduché fyzikální a chemické pokusy. Roztančíme rozinky, nafoukneme rukavici chemickou reakcí, napíšeme vzkaz tajnými písmem. Ukážeme si kouzla s hořící svíčkou a využijeme setrvačné síly a statickou elektřinu.
Hlavní témata: jednoduché fyzikální a chemické pokusy
- MIKROSVĚT
Podíváme se na nejmenší živočichy a rostlinky kolem nás. Vyzkoušíme si, jak vypadá příroda pod lupou a mikroskopem. Vyrobíme si vlastní preparáty, které budeme zkoumat.
Hlavní témata: mikrosvět, práce s lupou a mikroskopem
- ŽIVÁ ZAHRADA
Celý program strávíme na zahradě, kde se nejdříve zaměříme na stromy. Poté si všimneme různých druhů ptačích budek, zahrajeme si pohybovou ptačí hru. Přiřadíme cedulky k bylinkám na bylinkové spirále. V hmyzím hotelu zjišťujeme, které druhy hmyzu jej mohou obývat a které nikoliv. Lovíme půdní bezobratlé a určujeme je.
Hlavní témata: druhy rostlin a živočichů na zahradě
NABÍDKA PROGRAMŮ PRO 2. STUPEŇ
- GLOBÁLNÍ PROBLÉMY
Pomocí her a aktivit se seznámíme s nejpalčivějšími problémy dnešního světa – řekneme si, proč se kácejí deštné pralesy, proč se naše planeta stává jedním velkým smetištěm, proč je problémem přelidnění, chudoba či nedostatek vody, a co to znamená globální oteplování.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a příroda, Člověk a společnost/ Environmentální výchova
- HROMY A BLESKY
Podíváme se na různé úkazy v atmosféře, seznámíme se se srážkovou činností a s oblačností. Vyhodnotíme aktuální počasí a ukážeme si, jak se předpovídá. Seznámíme se se škodlivinami v atmosféře a se způsoby, jak naše ovzduší chránit.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a příroda/Environmentální výchova
- ČISTOTA PŮL ZDRAVÍ?
Povíme si, co to je zdraví a jak ho můžeme sami ovlivnit. Dotkneme se všech aspektů zdraví, zaměříme se na zdraví psychické a fyzické. Změříme si svoji tělesnou kondici a seznámíme se s principy zdravé výživy.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a zdraví, Člověk a příroda, Člověk a společnost/Osobnostní a sociální výchova
- JAK SE ŽIJE V DIVOČINĚ
Podíváme se za některými druhy volně žijících živočichů a pokusíme se zjistit, jak jsou přizpůsobení svému životnímu prostředí. Na vybraných zástupcích ohrožených živočichů si ukážeme, které důvody vedly téměř k jejich vyhubení. Povíme si, která divoká zvířata chováme jako domácí mazlíčky, a dozvíme se, co je to CITES.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a příroda, Člověk a společnost/ Environmentální výchova
- NENÍ ODPAD JAKO ODPAD
Budeme pátrat po odpovědích na otázky, zda lze zabránit vzniku odpadů, jestli mají různé druhy odpadu stejný vliv na životní prostředí a zda může být odpad ještě nějak využitelný. Naučíme se správně třídit, poznáme různé typy ekoznačení a zkusíme si nakoupit tak, abychom přírodu poškodili co nejméně.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a příroda, Člověk a společnost/ Environmentální výchova
- PRÁVA ZVÍŘAT
Řekneme si, jaká mají zvířata práva a jak je možné je porušit. Povíme si o testování kosmetiky na zvířatech, o velkochovech hospodářských zvířat a o kožešnickém průmyslu, nezapomeneme ani na šetrné alternativy chovu zvířat.
Vzdělávací oblasti/Průřezová témata: Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a svět práce/Osobnostní a sociální výchova